Merket: leiekontrakt
Noen spør: “hvor finner jeg de papirene som må fylles ut etter jeg har fått en leiekontrakt på bolig i portugal”.
Noen som kan svaret?
Svaret er: Ingen papirer som relaterer til leiekontrakten.
Men: Utleier skal registrere kontrakten hos Finanças.
Mitt navn er Bernhard, er 47 år.
Jeg er på utkikk etter informasjon rundt det å bosette seg i Portugal, og sider hvor man kan bli kjent med lokale befolkningen.
Ser det hensiktsmessig å bli kjent med lokal befolkningen der man har tenkt seg å bo.
Alltid hyggelig å bli kjent med nye personer, uavhengig av kjønn.
Er det noen som kan hjelpe meg med dette ?
Takker for hjelpen på forhånd.
Hei Bernhard
Har du noen tanker om hvor du vil bo?
Nord (Porto og Douro) er kjøligere, men med god økonomi og masse aktiviteter. Det er i nord pengene skapes (de som ikke har med turisme å gjøre).
Midt: Mye kultur for den lokale befolkningen. Her opplever du Portugal uten at turistene har tatt helt over.
Lisboa / Cascais / Estoril: Mest mennesker. Mest aktivitet. Dyrt å bo og leve, men med høy standard. Mye offentlig kommunikasjon – tog og buss til rimelige priser. Bedre klima enn helt nord.
Algarve: Varmest, litt stive priser – muligens med unntak av Olhão – lett å treffe nordmenn / skandinavere der. Tavira og Portimao er populært for nordmenn. Mye å spare på å bo litt vekk fra kysten. 10-20 minutter vekk holder lenge.
Lei gjerne et sted 1-3 måneder, og se om du liker deg der – før du kjøper. Evnt bo på et rimelig pensjonat. Gode priser ved langtidsleie. Er pensjonatet dyrt, så sier det noe om prisnivået i området.
Prisene i Portugal på å bo og leve halveres hvis man holder seg unna pressområdene i Algarve og Lisboa/Porto.
Dette ble litt generelt, men hvis du har mer konkrete spørsmål – så får du mer konkrete svar.